Anxiety neurosis or different types of anxiety disorder is successfully treated by homeopathy

Anxiety neurosis is a mental condition characterized by feelings of anxiety and fear, where anxiety is worry about the future and fear about current situations. These feelings may cause symptoms like the following.

1. Feeling nervous, restless, or tense

2. Having a sense of impending danger, panic, or doom,

3. Having an increased heart rate

4. Sweating

5. Trembling

6. Feeling weak or exhausted

7. Trouble concentrating or thinking about anything other than present worry.

8. Having trouble sleeping or insomnia

9. Experiencing gastrointestinal (GI) problems

10. Having the urge to avoid things that trigger anxiety.

Types of anxiety disorders:

1. Generalized anxiety disorder (GAD) (সাধারণ উদ্বেগ ব্যাধি): এর অন্যতম লক্ষণ- অতিরিক্ত চলমান উদ্বেগ ও উত্তেজনা, সমস্যার অবাস্তব দৃষ্টিভংগি, তীব্র অস্থিরতার অনুভূতি, অমনোযোগিতা, সহজেই ক্লান্তি আসা, অতিরিক্ত খিটখিটে মেজাজ ও বিরক্ত, নিদ্রাহীনতা, পেশীর টান বা পেশীর ব্যথা ও কালশিটে হয়ে যাওয়া ইত্যাদি।

2. Specific phobia (নির্দিষ্ট ফোবিয়া): নির্দিষ্ট ফোবিয়া হবার লক্ষণগুলির মধ্যে প্রায়ই অস্বস্তিকর এবং ভয়ংকর উদ্বেগের অনুভূতি থাকে যেমন- আসন্ন বিপদ বা ধ্বংসের অনুভূতি, পালানোর অনুভূতি, হৃদস্পন্দন, ঘাম, শারীরিক কম্পন, শ্বাসকষ্ট বা শ্বাসকষ্টের অনুভূতি, দম বন্ধ হবার অনুভূতি (choking), বুকে ব্যথা বা অস্বস্তি।

3. Social anxiety disorder (social phobia) (সামাজিক ভীতি): সামাজিক উদ্বেগজনিত ব্যাধির লক্ষণ ও উপসর্গগুলির অন্যতম- এমন পরিস্থিতি যেখানে মানুষটিকে নেতিবাচকভাবে বিচার করা হতে পারে বলে সে মনে করে, নিজেকে বিব্রত বা অপমানিত করার বিষয়ে উদ্বিগ্ন, অপরিচিতদের সাথে যোগাযোগ বা কথা বলার তীব্র ভয়, ভয় করে যে অন্যরা লক্ষ্য করে যে তাকে উদ্বিগ্ন দেখাবে বা অন্যরা তাকে নিয়ে হাসি-তামাশা করবে।

4. Separation anxiety disorder (বিচ্ছেদ উদ্বেগ ব্যাধি): সমস্ত শিশু এবং কিশোর-কিশোরীরা কিছুটা হলেও এজাতীয় উদ্বেগে থাকে। খুব ছোট বাচ্চাদের মধ্যেও মা-বাবার দীর্ঘক্ষণ সানিধ্যে না থাকাও উদ্বেগের কারণ হয়। ১৮ মাস থেকে ৩ বছরের বয়সী প্রায় সকল শিশুরই বিচ্ছেদ উদ্বেগ থাকে এবং তারা বাবা-মাকে আঁকড়ে থাকতে চায়। প্রাপ্ত বয়ষ্কদের বিচ্ছেদ উদ্বেগ জীবনের অনেক ঘটনা হতে উদ্ভুত হতে পারে। তুলনামুলকভাবে অল্প সময়ের জন্য আলাদা হয়ে যাওয়া হতে শুরু করে, সম্পূর্ণ পৃথক বা ডিভোর্স হতেও নানান লক্ষণ দেখা দেয়।

5. Agoraphobia/ fear in a crowd (ভিড়ের মধ্যে ভয়): এর লক্ষণগুলি প্যানিক এ্যাটাকের মতই হতে পারে যেমন- দ্রুত হৃদস্পন্দন, দ্রুত শ্বাস-প্রশ্বাস বা হাইপারভেন্টিলেটিং, গরম ও ঘাম অনুভব করা, অসুস্থতার অনুভূতি, বুকে ব্যথা বা চাপবোধ, খাবার গলাধ:করণে অসুবিধা (dysphagia), ডায়রিয়া, কম্পন ইত্যাদি।

6. Panic disorder (প্যানিক ব্যাধি): একটি মানসিক ব্যাধি যেখানে দুর্বল উদ্বেগ ও ভয় ঘন ঘন এবং যুক্তিসংগত কারণ ছাড়াই দেখা দেয়।

7. Substance-induced anxiety disorder/anxiety disorder due to medical condition: এই রোগটি তখনই ডায়গনসিস করা হয় যখন প্যানিক এ্যাটাক বা অন্যান্য উদ্বেগের উপসর্গগুলি এ্যালকোহল বা অন্যান্য ড্রাগ সেবন করা বা প্রত্যাহার করা হয় বা ভারী ধাতুর বা বিষাক্ত পদার্থের সংস্পর্শে রোগীকে আনা হয়।

Here is a case of anxiety neurosis. The patient is 25 years old. He had taken allopathic treatment without much improvement.

Chief complaints: Non-specific chest pain in the last four months which started after his mother’s bypass heart surgery.

We got the following symptoms:

1. Fear of heart disease

2. Anxiety with weakness

3. Fear of impending diseases

4. Ailments from fright or fear

5. Palpitation after fright

6. Pain in the heart region with fear

7. Thirstlessness

8. Trembling from fright

Explanation:

Here the exciting cause is very important. It is noted that all complaints start after bypass surgery of the mother. Mentally patient has great anxiety/fear about heart disease which he experiences physically as trembling. His appetite, sleep and weight loss all physical generals are altered after the surgery of his mother. We can see a very clear expression of anxiety/fear on the physical plain- psychosomatisation. The basic nature of the patient is fear, anxiety, and sensitivity. The situation affects the patient indicating sensitivity and reactivity.

Depending on overall symptoms we prescribed Aconite nap in 1M potency. We selected this because of the exciting cause, the intensity of anxiety, characteristic mental symptoms, and panic state of the patient.

In homeopathic meteria medicia there are about 300 remedies for anxiety-related disorders. To prescribe for a particular case we must consider the chief complaint along with its origin or root causes, and accompanying physical and mental-emotional symptoms.

Leave a Reply

Please sing in to post your comment or singup if you don't have account.
Need Help?